پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227941
انتشار حساب هاي ملي سلامت در انتظار اقدام مرکز آمار؛
وزارت بهداشت: اميدواريم مرکز آمار نتايج را اعلام کند/ کميسون بهداشت مجلس: از اين موضوع خبري نداريم
تاریخ انتشار : 1396/01/19 08:57:48
نمایش : 1405
بنا بر ادعاي مسئولين امر که مرکز امار تمامي اطلاعات حساب ملي سلامت را دراختيار دارد چرا تاکنون اقدام به انتشار انها نکرده است؟

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ بهبود شاخص‌هاي سلامت يکي از هدف‌هاي مهم دولت‌ها براي رسيدن به توسعه‌يافتگي و به ويژه توسعه پايدار است. لذا سياست‌گذاري در بخش سلامت نيازمند تصميم‌گيري در زمينه چگونگي تأمين منابع مالي، نحوه افزايش، توزيع عادلانه و استفاده مؤثر از اين منابع است.

تمامي اين تصميم گيري‌ها و نيز اعمال نظارت دقيق بر هزينه‌هاي صرف شده در اين بخش مستلزم دسترسي به آمار و اطلاعات قابل اعتماد درباره ميزان منابع مالي صرف شده براي سلامت، تأمين کنندگان منابع مالي و شيوه استفاده از آن‌ها است.

حساب‌هاي ملي سلامت مجموعه‌اي از اطلاعات نظام‌مند، جامع و سازگار از جريان منابع را در نظام سلامت يک کشور براي يک دوره معين فراهم مي‌کند که روند هزينه‌هاي صرف شده براي سلامت در بخش‌هاي عمومي و خصوصي، فعاليت‌هاي مختلف تأمين سلامت، تأمين‌کنندگان خدمات سلامت و در موارد پيشرفته‌تر بيماري‌هاي مختلف، گروه‌هاي جمعيتي و مناطق جغرافيائي در يک کشور را به تصوير بکشد

بر اساس اطلاعات گزارش حساب‌هاي ملي سلامت 1390-1388، کل هزينه‌هاي عمومي سلامت در کشور طي سال‌هاي 1390-1388 به ترتيب برابر با 286328 ، 359286 و 452793 ميليارد ريال بوده است و اين آمار تا سال 92 در مرکز امار ايران به ثبت رسيده ولي از سال 93 تا به امروز اين آمار در دسترس قرار نگرفته است.

دکتر هاشمي وزير بهداشت در خرداد ماه سال گذشته با اشاره به اين که در سال ۹۲ حساب هاي ملي سلامت سال ۸۷ به وزارت بهداشت تحويل داده شد، گفت: متاسفانه تحويل حساب هاي ملي سلامت مربوط به ۵ سال گذشته و وقفه تا سال ۹۲ امري طبيعي نبوده و ما از سال ۹۲ براي هر ۳ سال با مرکز ملي آمار ايران قرارداد بسته ايم تا آمار و حساب هاي ملي سلامت را به ما گزارش دهند.

وزير بهداشت با تاکيد بر اين که آمار مي تواند کمکي در جهت اصلاح رفتار براي سياستگذاران باشد، افزود: آمار بايد به روز و به لحظه باشد و نبايد در گزارش دهي آمار وقفه اي وجود داشته باشد و در حال حاضر آمار ما تقريبا به روز است.



حريرچي سخنگوي وزارت بهداشت نيز با اعلام اينکه زماني که ما در نيمه دوم سال92 آمديم از سال87 حساب ملي سلامت نداشتيم و در اين مدت 2سال و چند‌ماه اخير حساب‌هاي 87تا 92 را با همکاري مرکز آمار منتشر کرديم.

وي درباره عدم‌انتشــار آمار حساب ملي سلامت از سال 92 به بعد و چرايي به‌روز نشدن آن نيز گفت: مقرر شده بود که مرکز آمار حساب‌هاي ملي سلامت سال‌هاي 93و 94 را تا پايان آبان‌ماه منتشر کند اما اين اتفاق رخ نداد و اميدواريم طي چند روز آينده اين وعده محقق شود. حريرچي همچنين گفت: اگرچه آمار وزارت بهداشت از حساب ملي سلامت به‌روز است ولي جهت اعلام دقيق‌تر آمار، منتظر انتشار حساب ملي سلامت از سوي مرکز آمار هستيم و اميدواريم ظرف چند روز آينده اطلاعات سال93 منتشر شود. وي افزود: قرارداد سال 94 را با مرکز آمار بسته‌ايم و کار نيز در حال انجام است. سخنگوي وزارت بهداشت همچنين گفت: به هر حال حساب‌هاي ملي سلامت حساب‌هاي پيچيده‌اي است و اجرا و ارائه‌اش آسان نيست.

اين سخنان در حالي است که با توجه به تصوير فوق از سال 1392 به بعد اين اطلاعات به روز رساني نشده و هنوز دليل آن مشخص نيست.

محمد نعيم اميني فرد سخنگوي کميسيون بهداشت مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار دانا اظهار داشت: از اين موضوع خبري ندارم.

وي با بيان اينکه تکليف حوزه سلامت در برنامه ششم مشخص شده است، افزود: بنا بر ابلاغ برنامه ششم توسعه دست اندرکاران اين حوزه موظف به تهيه پرونده سلامت افراد هستند.

با تمام اين تفاسير و بنا بر ادعاي مسئولين امر که مرکز آمار تمامي اين اطلاعات را دراختيار دارد چرا تاکنون اقدام به انتشار آنها نکرده است؟

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html